Vagány nevek

Megváltoztatják a szokásainkat az elnevezések? Ennek jártak utána a Cornell Egyetem kutatói.

Gyakran a reklámdömpingben vesszük észre, hogy "na, ez valami más". És miért? Mert jól kitalálták a nevét, felkapjuk rá a fejünket, és máris eladhatóvá válik a termék. Miért ne tehetnénk emészthetővé, könnyen bevehetővé a hasznos dolgokat is?

Példának okáért néhány gyereket rávenni arra, hogy zöldséget egyen, néha olyan, mint a foghúzás. Mindent megtesznek, hogy ne kelljen megenni a tányérukon lévő néhány zöld, narancssárga vagy citromsárga valamit.

Nos, van egy könnyebb útja annak, hogy megegyék azt, ami egészséges. Csak egy vagány nevet kell nekik adni, mint "röntgenszem répa", "paradicsom bomba", "dinoszaurusz brokkoli fa" és a zöldségeknek nincs más választásuk, mint hogy gyorsan eltűnjenek a pici szájakban.

Erre a következtetésre jutott a Cornell Egyetem és a Robert Wood Johnson Alapítvány legújabb kutatása. 186 négyéves gyereknek a sárgarépát "röntgenszem répaként" tálalták fel, amivel kétszer nagyobb fogyasztást tudtak elérni, mint a hagyományosan feltálalt répa esetében. Az egyetem kutatói szerint a vagány nevektől az étel is vagány lesz. Ha vicces nevet adunk neki, a gyerekek szívesebben eszik meg. A hatás hosszú távon is megmarad, a következő napon is működik, még ha már a rendes nevén tálaljuk is fel.

Ez a trükk nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek esetében is igaz. Egy jól megválasztott név az éttermi forgalmat is jelentősen megnövelheti. Bizony, mi, felnőttek sem vagyunk különbek ebben a tekintetben. A dolog árnyoldala, hogy sokszor arra is ráharapunk, amire nem kellene. Elég egy hangzatos szlogen, egy kellően homályos, valójában érthetetlen, ugyanakkor jólcsengő összetevő, és máris bedőltünk. Ne tegyük! Temérdek ártalmas adalékot próbálnak csak úgy mellékesen ránk tukmálni, szlogenekkel tarkítva. Gondoljunk a gyerekekre, és ha nekik a legjobbat szeretnénk adni ezzel a trükkel, akkor mi tegyünk meg annyit, hogy szelektálunk. Ne váljunk a reklámok hatása alatt olyan közönséggé, amelynek néhány frázissal bármit be lehet tömködni a szájába. Nem biztos, hogy a marketingesek olyanok, mint a jó szülő és a "röntgenszem répa", a mi szervezetünk viszont - csakúgy, mint a gyerekeké - megérdemli a valódit.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban