Túlhízlalt gyerekek

A túlsúlyos gyerekek szüleinek csupán töredéke tudja, hogy gyermeke súlya nem megfelelő, és az elhízott gyerekek szüleinek 40 százaléka nem tartja problémásnak a gyerek alakját.

Száz éve a telt alak a jómód és kényelem nyilvánvaló bizonyítéka volt, a családi büszkeség megalapozója. Keveseknek adatott meg, hogy hurkákat, tokát növesszenek. Aztán jött a fordulat: nem volt hiány élelmiszerekből, és a kövérség mindenki számára elérhetővé vált - bárki meghízhatott. A negyvenes évektől indult a karcsúsodás divatja.

A kövérség kóros állapot, ami életkortól függetlenül odafigyelést igényel. Az elhízott kisgyermek plusz kilói miatt ügyetlenebbül mozog, ezért társai gyakran csúfolják. Egyre gátlásosabbá válik a mozgásban, ami csak az újabb kilók felszedésének kedvez. Lelki sérülései miatt visszahúzódóvá, de lehet, hogy agresszívvá, különccé válik, és mivel társai közt kevés sikerélményhez jut, marad az evés, mint egyetlen örömforrás.

Ami kezdetben csak szépséghibának indul, felnőttkorra kóros eltérések kiindulópontja lehet. A kövérséget gyakran kíséri magas vérnyomás, megzavart cukoranyagcsere, melyből később valódi cukorbetegség fejlődhet ki, de a zsíranyagcsere is károsodik, és így a szív- és érbetegségek kockázata lényegesen megnő.

Az elhízás hátterében sokszor genetikai tényezők, azaz kövérségre hajlamosító családi adottságok állnak. A túlsúlyos gyermeknek igen gyakran egyik vagy mindkét szülője, nagyszülei is kövérek. Az öröklött hajlam mellett azonban igen nagy szerepe van a táplálkozásnak és a mozgásszegény életmódnak is, végeredményben a táplálékfelvétel és az energia-felhasználás közötti egyensúly felbomlásáról van szó.

Miért nem mozognak?

Egy átlagos iskolás gyerek naponta 9 órát alszik, közel ennyit ül az iskolában. Aztán haza megy leül a monitor, vagy a tévé elé. Egy nap csupán fél órát tölt intenzív mozgással, vagy sportolással. A mozgás hiánya mára olyan szintet ért el, hogy egy egész generáció egészségi állapota van vészhelyzetben.

A tizenéves gyermekek harmadánál keringési problémák jelentkeznek, minden harmadiknak rossz a testtartása, minden második gyenge izomzatú, és minden ötödik túlsúlyos.

Miket szeretnek enni?

Megkérdezték a gyerekeket, mit vennének maguknak a legszívesebben. A lista élén a fagylalt, jégkrém áll, azt követi a csokoládé, majd az üdítők - messze megelőzve minden más élelmiszert.

Érdemes megnézni, mi kerül a hátizsákba, ha mondjuk osztálykirándulásra indul a gyerek, amiben a szülő felelőssége is felmerül.

Aztán ott van a mozi! A legtöbb fiatal végigrágcsálja és kortyolgatja a filmet. De hát mindenki ezt teszi. Miért is? Éhségről szó sincs - de a pénztártól ellépve szinte arcul csap a kellemes popcorn illat, a vágy feltámad, és a dupla ár sem jelent akadályt.

Kiszakadni a reklámok hatása alól!

Persze nem minden gyerekre hatnak egyformán a reklámok. Leginkább a három-négy évesek befolyásolhatók: nekik még fogalmuk sincs róla, hogy a reklám és a rajzfilm két külön dolog. Számukra az a valóság, amit a televízió mutat. Ételek terén az a finom, fontos, amit a képernyőről ismer, ezért egyáltalán nem meglepő, ha az üzletek polcairól ösztönösen leemeli a vágy titokzatos tárgyát.

De, hogy a szülő meg is veszi? Ez az igazi probléma.

/ Zöldujsag.hu cikke alapján/

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban