Táplálkozással a rák ellen

Napjainkban hazánk halálozási statisztikáját a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a daganatos megbetegedések vezetik.

Mindkét betegségcsoport megelőzésében és kezelésében nagy szerepe van az egészséges életmódnak, melynek része a helyes táplálkozás is.

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség, például a rák megelőzésében, illetve kezelésében.

A szabadgyökök elszaporodásának hatására a szervezetben olyan betegségek is kialakulhatnak, mint például idegrendszeri zavarok, szív- és érrendszeri betegségek, valamint daganatos megbetegedések.

Az antioxidánsok megvédik a szervezetet a szabadgyök képződéstől, a rákkeltő (karcinogén) anyagok okozta károsító hatásoktól, és többszörösen támogatják az immunrendszer munkáját, segítik a rák megelőzését.

Antioxidánsok elsősorban a növényi táplálékokban- pl. zöldségek, gyümölcsök- találhatók. Minél frissebb a zöldség vagy a gyümölcs, annál magasabb az antioxidáns-tartalma.

Különösen a sötét színű zöldségek, gyümölcsök hatékony antioxidánsok, nagy mennyiségű klorofill-, karotinoid, polifenol és flavonoid tartalmuknak köszönhetően. Ilyen többek között a fekete és vörös áfonya, a fekete szeder, a kökény, a homoktövis, a piros szőlő, a csipkebogyó, a cékla, a lilakáposzta és a brokkoli!

Együnk meg naponta legalább fél kilónyi zöldséget és gyümölcsöt. Egy adag, az ebéd vagy a vacsora részeként elfogyasztott főzelék vagy párolt zöldség, egy-egy darab, tízórai illetve uzsonna gyanánt elmajszolt idénygyümölcs már nagyrészt biztosítja az ajánlott mennyiséget.

Tudósok felfedezték, hogy bizonyos élvezeti szereknek (pl. kakaó, kávé, vörösbor és zöldtea) is jelentős antioxidáns hatásuk van.

A kakaóban és a kávéban lévő flavonoidok és polifenolok kedvező szerepet játszanak az erek épségének biztosításában, ezáltal hozzájárulnak az érelmeszesedés kockázatának csökkentéséhez. A kakaóban lévő hatóanyagok képesek szabályozni a vérlemezkék összecsapódását (trombózis megelőzése) a vérben, ami a szívinfarktus egyik fontos rizikófaktorának számít.

A vörösborokban található egyik legfontosabb polifenol, a rezveratol, ami antioxidáns, gyulladásgátló, értágító és daganatellenes (pl. egyes leukémiáknál) tulajdonságú. A szőlők- valamint a borok- antioxidáns-tartalma és az ebből adódó jótékony hatása is nagyban függ a szőlőfajtától és a szüretelés idejétől. Vörösborból a napi megengedhető mennyiség nők esetén 1 dl, míg férfiak esetén 1,5-2 dl.

A zöldtea polifenol és flavonoid vegyületei is antioxidánsként viselkednek, így megkötik a szervezetben előforduló szabadgyököket, csökkentik az emésztőrendszeri daganatok ill. szívinfarktus kialakulását, stimulálják az immunrendszert, fokozzák a koncentráló képességet. Kínában és Japánban- ahol nagy hagyománya van a teafogyasztásnak -, 30-40%-kal alacsonyabb bizonyos rosszindulatú daganatok, pl. máj-, hasnyálmirigy-, emlő- és nyelőcsődaganat gyakorisága.

A daganatos betegségek rizikóját csökkenthetjük, ha az egészséges táplálkozási irányelveket betartva, tudatosan étkezünk és rendszeresen mozgunk. A helyes tápanyagarányok megismeréséhez egy remek segítség a táplálkozási piramis útmutatása!

A rákbetegségek megelőzésének illetve étrendi kezelésének legfontosabb szempontjai a következők:

  • roboráló étrend (az ideális testtömeg megtartása miatt)
  • vitaminokban- és ásványi anyagokban gazdag (immunerősítés céljából)
  • antioxidánsokban gazdag (szabadgyök-fogó, daganatellenes hatás miatt).

/ forrás : Nestle.hu /

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban