Sérülések

Az alábbiakban az edzés során előforduló sérülések néhány fajtáját soroljuk fel.

Izomhúzódás: az izomrostok sérülése, rosszabb esetben hasadása.
Oka: hirtelen mozdulat, vagy a bemelegítés hiánya. Az izmok feszülésének egyenletessége felborul, a normális izomműködésben zavar lép fel.
Tünetek: sok esetben a tünetek eleinte alig észrevehetőek, később kellemetlen nyomást, feszülést érzünk, majd a fájdalom erősen fokozódik. 
Javallat: az izmot azonnal érdemes lehűteni. Külsőleg segíthet az árnikakenőcs (fájdalomcsökkentő és gyulladásgátló hatású), hasonló hatással bírnak a kurkuma-, ázsiai gázló-, vadgesztenye-, majoránna- és rozmaringtartalmú készítmények. 
Azonnal forduljon orvoshoz, ha a sérült rész nem mozdítható, nem terhelhető, ha a duzzanat nem enyhül vagy növekszik, esetleg a sérült ízület deformálódik.
Az izomhúzódás négy héten belül tökéletesen meggyógyul, ha addig nem terheljük.

Ínszalagszakadás: heves szúró fájdalommal járó sérülés.
Oka: elég egy rossz mozdulat, de előidézheti koordinációs zavar vagy fokozott ásványianyag-veszteség is. Általában extrém terhelések alatt vagy után következik be, amikor az izmot jelentősen túlterheljük.
Tünetek: ha véraláfutás keletkezik az adott területen, akkor ínszalagszakadásra gyanakodhatunk.
Javallat: azonnal el kell lazítani, fel kell polcolni a sérült testrészt, majd jéggel érdemes hűteni. A gyógyulási idő általában hat hét. Ha nem figyelünk oda kellőképpen a pihenésre és nem várjuk meg a teljes gyógyulást, az izomrostok képesek egymással összehegedni, az izom veszít a rugalmasságából, és újabb szakadás veszélye lép fel.

Izomláz: apró mikrotraumák az izomrostokban 
Oka: anaerob túlterhelés következtében anyagcsere melléktermékek halmozódnak fel az izomrostok között.
Tünet: fájdalom lép fel az izom működtetésekor
Javallat: lassú futás, forró fürdő, óvatos nyújtás. Persze leginkább a megelőzésre kellene gondot fordítani, alapos bemelegítéssel, edzés utáni levezetéssel, nyújtással előzhetjük meg az ártalmatlan, ám annál kellemetlenebb jelenséget.

Izomgörcs: az izomlázhoz hasonlóan ártalmatlan, de még annál is kellemetlenebb. 
Oka: többnyire az izmok anyagcseréjének zavarában keresendő, de oka lehet a fáradtság, a túlerőltetés, esetleg egy túlságosan szűk ruhadarab is.
Tünet: heves, görcsös fájdalom, melynek megelőzéseképpen magnéziumot és káliumot célszerű szedni.
Javallat: az izom azonnali nyújtása, később masszírozása, melegben tartása. Soha ne borogassuk hideggel!

Dehidratáció: folyadékveszteség következtében fellépő vízhiányos állapot
Tünet: fáradékonyság, izomgörcsre való hajlam, vér besűrűsödése, izzadás hiánya, lecsökkent teljesítő- és koncentrálóképesség. 
Napi 2,5 liter folyadékkal megelőzhető.

Ínhüvelygyulladás: túlterhelés következménye, vagy szokatlan mozdulatsor ismétlése is okozhatja nem bejáratott izmok esetében.
Tünet: mozgatásra fájdalommal reagál az érintett terület.
Javallat: hűtés, kímélés, éjszakára borogatás.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban