Mit egyen a gyerek?

A gyermekek helyes táplálkozásának alapja

Legalább napi 2-5 alkalommal egyenek változatosan, többféle gyümölcsöt, zöldséget. A legtáplálóbb, ha nyersen fogysztják, de ehetik párolt, szárított változatban is. Minél változatosabb a színösszeállítás, annál többféle hasznos anyagot viszünk be szervezetükbe.

A zöldségek, gyümölcsök mennyisége a gyermekek korától, étvágyától és aktivitásától függ. A javasolt napi adag a következőképpen alakul.

 

a gyerek életkora gyümölcs (napi adagszám) zöldség (napi adagszám)
4 - 7 1 - 2 2 - 4
8 - 11 1 - 2 3 - 5
12 - 18 3 - 4 4 - 9

A mennyiségek

Egy adag körülbelül 150 gramm gyümölcsből.
Zöldségből 75 gramm.

Ennél kevesebb mennyiség ajánlott azoknak a gyerekeknek, akik sok gabonafélét fogyasztanak, rizst, tésztát, kenyeret.

Tanulási nehézségek és táplálkozás

A hiperaktiv és diszlexiás gyerekeknek egy kutatás eredményeként azt tanácsolják, hogy rendszeresen egyenek tőkehal-olajat, viszont kerüljék a narancslevet!
Egy spanyol kísérlet 100 diszlexiás gyermeket vizsgált, s közülük 46-nál találta azt, hogy a koncentrációval és magatartásukkal is problémájuk van. Nagyon érdekes, hogy egyes ételekkel, italokkal szemben allergiás reakciók jelentkeztek náluk.

A koncentrálóképesség problémájától szenvedő gyerekek

1. képtelenek összpontosítani egyetlen, fontos dologra,

2. figyelmüket mindig eltereli valami apróság, egy ajtó nyikorgása, egy ceruza, radír leesése, vagy amit éppen az ablakon keresztül látnak.

3. Az agyban lévő szűrők működésében kereshetjük az okot, mert ezek segítenek felállítani a helyes fontossági sorrendet, s egy dologra irányítani a figyelmet.

4. A helytelen működés számos nehézséget okoz a koncentrációban, az utasítások követésében, az összerendezettségben.

A diszlexiás és hiperaktív gyerekeknek javasolják, hogy változtassanak eddigi táplálkozásukon.

Megfigyelték, hogy bizonyos élelmiszerekre túlzott élénkséggel, nyugtalansággal reagálnak, ami megakadályozza őket a megfelelő munkavégzésben.

A kóla, a csokoládé, az édességek, a narancslé, bizonyos diétás italokban használt édesítőszerek, adalékanyagokat tartalmazó ételek, csipszek, színezőt tartalmazó ételek, köhögés elleni cukorkák fogyasztása után tapasztalták leginkább ezt a jelenséget.

Mindezt a szülőnek kell megfigyelnie, mivel nem mindenkire hatnak egyformán ezek az ételek.
Természetesen hosszú és fáradságos feladat, míg a szülő átalakítja gyermeke táplálkozását. Nagy erőfeszítést igényel a gyerektől is, míg le tud szokni az adalékanyagokat, ízfokozókat tartalmazó élelmiszerekről, s megbarátkozik a friss gyümölcsökkel, salátákkal, zöldségekkel.

Azonban, ha sikerül, akkor hatalmas változást lehet tapasztalni viselkedésében, koncentrációjában, figyelmében, nyugodtságában.

Kevés vagy sok?A vashiány

A vashiány szintén kihat a figyelemre, s akadályozza azt. Mivel a vas túladagolása kárt is okozhat, ezért érdemes az orvossal rendszeresen konzultálni, s ellenőrizni vérvizsgálattal. A vashiányt megfelelő táplálkozással és gyógyszerekkel lehet kezelni. A máj, spenót, csíráztatott gabonamagvak és étkezési lucerna sok vasat tartalmaznak.

A túl sok cukor

Diszlexiás gyerekekkel végzett kutatás során derült ki, hogy a magas cukortartalmú ételek fogyasztása után a szemmozgásuk vibráló lesz.

A YALE egyetem kutatása alatt 25 egészséges gyereknek adtak annyi mennyiségű glukózt, amennyit egy doboz bizonyos fajta üdítőital tartalmaz. A gyerekek adrenalin szintje az ötszörösére emelkedett, mint amilyen a normális volt, s ez öt óra időtartamig fennállt. A gyerekek nagy része nem tudott koncentrálni, ideges és ingerlékeny volt.

A megoldás: sok gyümölcs - cukortartalmú üdítő helyett.A narancslé

Vannak gyerekek, akik rosszul reagálnak erre az italra, negatívan hat képességeikre, nem tudnak figylemi, nyugtalanná válnak. Az almalé, áfonyalé jó megoldás lehet a megfelelő vitaminbevitelre.

A cink segíti a gondolkodást

Kutatók Észak-Dakotában 200 iskolásnak adtak cinket táplálékkiegészítőként, s azt találták, hogy azoknak a gyerekeknek, akik 200 mg cinket kaptak naponta, pontosabban és gyorsabban működött a memóriájuk, jobban és hosszabb ideig tudtak figyelni.

Hal

Az oxfordi és egy orvosi egyetem által végzett kísérlet során bebizonyosodott, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek teljesítményén lehet változtatni sok hal fogyasztásával. Jelentősen nőtt a gyerekek mentális teljesítménye, miután makrélát, lazacot, tonhalat ettek. A zsírsavak, amelyek ezekben a halakban találhatók, az okai ennek a pozitív változásnak.

A szülői minta

Az amerikai dietetikusok lapja megállapította, hogy azok a szülők, akik maguk is jó példát mutatnak, sok zöldséget, gyümölcsöt esznek, sokkal hatékonyabban és könnyebben tudják megváltoztatni gyerekeik étkezési szokásait. Nem elég tehát csak "szövegelni"!

Tehát a szülőkön a sor, hogy a kutatások, kísérletek eredményeit hasznosítsák gyerekeik étrendjének összeállításában, hogy ne csak "szövegeljenek", hanem vegyenek, tálaljanak és egyenek sok zöldséget, gyümölcsöt!

/ Forrás : fitway.hu /

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban