Mi táplálja a memóriát?

Az emberi agy egyik jelemző teljesítménye, a memória sohasem vész el, csak éppen egy kissé átalakul - mondhatnánk rosszízűen. Mozgással azonban a szellemi frissességünket is sokáig megőrizhetjük...

Az agy a számítógépekhez hasonlóan mindent tökéletesen elraktároz; a hiba nem annyira készülékben, mint inkább az előhívásban rejlik. Idegrendszerünk központja éppúgy igényli a fizikai és mentális gyakorlatokat, mint bármely más testrészünk; ha nem használjuk, bizony hanyatlani kezd. Íme néhány fogás, amivel felfokozhatjuk emlékezőteheségünk teljesítményét:

IQ-diéta
A londoni Guy's Egyetem professzora, Sandra File véleménye szerint a szójatermékek isoflavin nevű összetevője az agy hippocampusnak becézett ösztrogén receptoraira olyan hatást gyakorol, minek következtében az idegi kapcsolatok jóval könnyebben jönnek létre.

A kísérlet során vizsgált, magas szójadiétán élő személyeknél mind a verbális, mind a nonverbális memória javult, sőt, a homloklebeny által ellenőrzött mentális flexibilitás is fejlődött. A titok nyitja mindössze napi 50mg szójakiegészítő bevitelében rejlett.

Ásványi anyagok
A londoni King's College és a New York Államban fekvő Rochester város egyeteme egyazon eredményre jutott az ásványi anyagok mentális funkciókra gyakorolt hatása terén. A csökkent vasbevitel káros hatással van az IQ-szintre és a kognitív funkciókra egyaránt. A vashiány ugyanis egyrészt alacsony hemoglobinszitet eredményez a vérben, ami gyengíti az agy oxigénellátását, másrészt a nevezett ásvány fontos szerepet játszik a jelek továbbvitelében az idegpályákon.

Agytorna
A felmérések egyértelműen alátámasztják a hétköznapok tapasztalatát: a mentális gyakorlatok, különösképp a memóriagyakorlatok természetszerűleg javítják a memóriát. Amint korosodunk, az emlékezőtehetség változik, de az aktivitás fenntartásával megelőzhető a memória gyengülése. Naponta tett kirándulás a játékok világába, egy félóra sakk, puzzle, idegennyelv tanulása vagy használata remekül karbantartja a fejet. A széleskörű kultúrális, szociális érdeklődéssel bíró egyéneknél még késő öregkorban is új "ösvények" nyílnak az agyban.

Mozgás
Hetente háromszor végzett félórás fizikai aktivitás jelentős javulást hoz, hisz a keringés ébrentartásával friss marad minden agyi funkció.
A rendszeres mozgásnak továbbá feszültségoldó hatása van, ami azért nagyon fontos, mert igazi intellektuális teljesítményt csak nyugodt állapotban lehet nyújtani. Minden stresszoldó tevékenység - legyen az jóga, tai-chi vagy autogén tréning - hozzájárul az idegrendszeri produktivitásunk fejlesztéséhez.

Halolaj
Az omega3-zsírsavakban gazdag halolaj, ami az agysejtek membránjainak lényegi összetevője, fontos szerepet játszik az emlékezőtehetség kifejlődésében. Különösen a kismamák számára jelentős dolog ez, mert a magzat egészséges idegrendszeri fejlődése szempontjából elengedhetelen a megfelelő tápanyagellátás. Gyermekvárás idején hozzá kell hogy tartozzon az étrendhez a pisztrángból, heringből vagy szardíniából készült étel, mégpedig heti háromszori alkalommal, mert ez a mennyiség már biztosítja a szükséges zsírsavellátást.

B vitamin
Érdemes jó kapcsolatokat ápolni ezzel a vitamincsaláddal, mert a B3-nak nevezett niacin serkenti az agyi teljesítményt, B6-nak titulált tesója pedig a boldogsághormon, a szerotonin szállításában főszereplő, ún. neurotranszmitter.

Rozmaring és zsálya
Szinte hihetetlen, de a pszichológusok felmérései azt bizonyítják, hogy a rozmaring esszenciális olaja sokkal élénkebbé teszi a memóriát, és akár 15%-kal is javítja a hosszútávú emlékezést.

A zsályaolaj estében sem kevésbé meglepő a helyzet, mert a belőle készült kapszula rendszeres bevitele 10%-os teljesítményugrást hozott az idegen szavakat tanulók között.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban