Leszokás a dohányzásról

Miért dohányoznak az emberek? Mindenkinek más oka lehet arra, miért, mikor nyúl az első cigarettához. A dohányosok szerint a cigaretta levezeti a feszültséget. A dohányzás elleni kampányoknak egyre nagyobb szerepük van, hiszen a cigaretta számos káros mellékhatással jár.

A dohányzás ártalmai közismertek. A tudósok még nem ismernek egyértelmű választ arra, hogy szervezetünk milyen változásokon megy keresztül azért, hogy el tudja viselni a dohányfüst ártalmas anyagait. Az sem tisztázott, hogy a cigaretta mely alkotóeleme idézi elő a dohányzáshoz való kötődést. Vizsgálatok bizonyítják, hogy a dohányzásról való leszokás számos téren befolyásolja szervezetünk működését.

  • A cigaretta elhagyásával- bármely életkorban- megnő a várható életkor.
  • A dohányzásról való leszokás csökkenti a tüdőrák és egyéb rákos megbetegedések, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.
  • Mérséklődnek a légzési panaszok és a köhögés, javulnak a fekélybetegek gyógyulási esélyei.
  • Azon nők, akik gyermekvállalás előtt vagy a várandós állapotuk harmadik-negyedik hónapjában leszoknak a dohányzásról, általában ugyanolyan súlyú gyermekeket szülnek, mint a nemdohányzó anyák.
  • A dohányzás elhagyását általában kb. 2-3 kg testsúlygyarapodás, illetve átmeneti feszültség követheti. Ezek azonban minimális állapotromlásnak tekinthetők az egészségi nyereséggel szemben.

Vannak olyan tényezők, melyek dohányzásra sarkallhatják az embert. A cigarettázás főleg a negatív lelki állapothoz köthető. A dohányos rágyújt, ha aggódik, szorong, dühös vagy bánatos. A cigarettázással a negatív érzelmek csökkennek, és helyükbe kellemes izgalom, oldottság lép - a dohányzás káros hatásaival együtt.

Tényleg stresszoldó a cigaretta?

A fiatalok a felnőtté válás útján gyakran kerülnek stresszes helyzetbe. Szorongó állapotban egy cigaretta a csökkenti a negatív érzelmeket. Később viszont megszokássá válhat, hogy így küzdik le a kínos, kényes szituációkat. Mivel ez a viselkedési forma a kellemetlenségek szabályozási módjává fejlődik, egy idő után a dohányosok már egy konfliktus bekövetkezése előtt is a cigarettához nyúlnak. A cigaretta az öröm fő forrása lesz. 

Pillanatnyi öröm és rengeteg ártalom

A cigaretta kellemes hatása csupán átmeneti. Ezért a pillanatnyi örömért pedig minden dohányos drága árat fizet. A cigarettafüst káros elemei a vérkeringésbe jutnak, melyet egy kísérlet szemléletesen igazolt. Egy zsúfolásig megtelt színházteremben két hölgyet ültettek a színpadra, karjukra pedig élő piócákat helyeztek. Amikor a piócák táplálkozni kezdtek- azaz elkezdték szívni a hölgyek vérét- az egyik nő kezébe egy meggyújtott cigarettát adtak, melyből kettőt-hármat szippantott. A piócák pár pillanat múlva lefordultak a karjáról, míg a másik hölgyön lévő élősködők zavartalanul táplálkoztak.

Leszokás dohányzásról: új életmód

A dohányzás nem egyszerűen rossz szokás, hanem életforma. A leszokás életmódváltást igényel. Többféleképpen tehetjük le a cigarettát, de a tapasztalatok szerint a legjobb, ha már előre készülünk új életünkre.

  • Első lépésként tűzzünk ki egy meghatározott időpontot, amikor abbahagyjuk a dohányzást.
  • Keressünk más módot szorongásaink levezetésére. Például kezdjünk el sportolni, ami egy jó alternatíva a dohányzás leváltására.
  • Keressük tudatosan a nemdohányzó lét örömeit! A dohányzás tompítja az ízlelést és a szaglást. Abbahagyva azonban visszatérnek az ízek és az illatok.
  • Bízzunk magunkban! Ne keseredjünk el, ha néha nem tudjuk megállni, és mégis rágyújtunk! Minden egyes cigaretta, amivel kevesebbet szívtunk, javítja egészségünket.
  • Ha naponta több mint tíz szál cigarettát szívunk, javasolt a nikotin pótlására alkalmazható dohányzás elleni tapasz vagy tabletta használata.

forrás: Nestle.hu

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban