Légzés az edzés során

Nyugalmi állapotban, normális körülmények között, percenként kb. 8 l levegőt lélegzünk be és ki.Terhelés Perctérfogat (l/min)
Teljes nyugalmi állapot 5-8
Ülés nyugalomban 8-10
Járás 10-25
Lassú futás 30-50
Közepes nehézségű folyamatos munka 30-40
Rövid ideig tartó erős igénybevétel 70-100Felnőtt ember perctérfogata - aki közepes terhelés mellett végez munkát, és légzőkészüléket használ - kb. 40 l/min. Meg kell jegyezni, hogy a trenírozottság, valamint a kellő gyakorlat a munkavégzésben csökkenti az oxigénszükségletet.

A megfelelő mennyiségű beszívott levegő önmagában még nem garantálja, hogy az izmok oxigénellátottsága is jó lesz. Hiszen a beszívott levegőnek el kell jutnia a tüdőbe, az oxigénnek a léghólyagocskákból megfelelő koncentrációban be kell kerülnie a vérkeringésbe, a vérnek el kell szállítania az oxigént a keményen dolgozó izmokhoz, és ott a hajszálerek segítségével az oxigénnek minél nagyobb mennyiségben be kell jutnia az izmokba, hogy azok hasznosítani tudják azt az energianyerés folyamatában.

Az izmok oxigén ellátásának folyamatában tehát számos elemnek kell tökéletesen működnie. Nézzük meg mi mindenre van szükség?
 oxigén-dús környezet a megfelelő összetételű levegő belégzéséhez,

 jó állapotú légző-rendszer a felvett levegő hatékony közvetítéséhez,

 jó minőségű vér (elég hemoglobin) az oxigén hatékony felvételéhez,

 jó állapotú szív a vérkeringés biztosításához, azaz a szállításhoz,

 jó hajszálerezettség az izomban a hatékony oxigén felvételhez, és végül

 erős, jó minőségű izom a felvett oxigén megfelelő hasznosításához. 

A fenti tényezők bármelyike okozhatja a sportoló izomzatának alacsony oxigén ellátottságát.

Minél erőteljesebb a terhelés (edzés vagy mérkőzés), annál többet lélegzünk oxigénfelvételünk érdekében, mivel az egyre több aerob (oxigén jelenléte melletti ) energiához juttat bennünket.

Oxigénfelvevő képességünk azonban korlátozott, s egyénileg mindenkinek megvan a maga „maximális oxigénfelvételi szintje”, azaz VO2 max értéke. A sportolók tudományos kutatói a VO2 max értéket fontos viszonyítási pontnak tekintik. Például egy játékos tényleges oxigénfelvétele kifejezhető a sportoló egyéni VO2 max szintjének százalékos arányában. Ez adja „% VO2 max" értéket, ami tükrözi, hogy milyen mértékben érzékeli a sportoló a teljesítményéből eredő megterhelést, azaz mennyire közelíti meg ezzel egyéni teljesítőképességének határát.

/ Forrás oxigén.hu/

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban