Króm

A króm fontos ásványi nyomelem, mely kedvező irányba módosítja a testtömeg összetételét - az izomtömeg növelésével és a testzsír csökkentésével.

A króm nem gyógyszer, ezért szervezetünkből nem fog kiváltani ellenhatást. Eredendően is megvan bennünk: a szervek és szövetek krómtartalma a születéstől kb. 10 éves korig csökken, ezután mérsékelten emelkedik, majd idősebb korban ismét csökken. Reagálásunk a krómra a hiány mértékétől függ. Minél nagyobb a hiányunk, feltételezhetően annál nagyobb lesz az étrendi kiegészítés haszna. Különösen a testépítők vesznek magukhoz tudatosan krómot. Miért? Az aktív sporttevékenység után csökken a króm mennyisége a szervezetben. A króm segíti az inzulinműködést, és mivel az inzulin a szervezet fő anabolikus hormonja, e hormon hatásának fokozása nyilvánvalóan segítséget jelent az izomtömeg növelésében. A tiszta eredmény a sovány izomtömeg. Ezenkívül az inzulin glukózt szállít a vérből az izomsejtekbe, így segít előállítani azt a nagy mennyiségű energiát, amely új izomproteinek előállításához szükséges.

A krómnak az inzulinra gyakorolt hatása nem korlátozódik az izomsejtre; komoly befolyással van a zsírsejtre is. Anabolikus hormonként az inzulin glukózt és aminosavakat juttat az izomsejtekbe, valamint zsírt a zsírsejtekbe. A kövér emberek több inzulint választanak ki, mivel ahogy fokozatosan hízik valaki, egyre kevésbé lesz érzékeny az inzulinra. Szervezete fokozza az inzulintermelést, hogy megpróbálja csökkenteni a megemelt vércukorszintet... DE: az inzulin-érzéketlenség nem mindenhol következik be - a zsírsejtek kivételt képeznek!

A króm az inzulinszintek csökkentésével megváltoztathatja a forgatókönyvet, mivel közben elősegíti annak hatékonyságát. Mihelyt a testzsír a króm hatására csökken, az izom fogékonyabbá válik az inzulinra, ez pedig azt jelenti, hogy az izom aktívabbá válik, jobban felveszi az energiát, mint a zsírsejt. Ez nemcsak azt jelenti, hogy kevesebb testzsír tárolódik, hanem azt is, hogy az izomban több energia jut a proteinszintézis támogatására.

Nem csak testépítőknek kell odafigyelni ám a krómbevitelre: az élelmiszerek feldolgozási folyamata során a króm 80%-a "eltűnik" az élelmiszerekből. Hiánya következtében cukorbetegség, magas koleszterinszint, érelmeszesedés, szívbetegségek, növekedési zavarok alakulhatnak ki.

Természetes forrásai: sörélesztő, teljes kiőrlésű gabonák, vörös húsok, baromfi, hüvelyesek, rák, kagyló.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban