Idősebbek is elkezdhetik

Az öregedés önmagában nem is olyan rossz dolog... inkább a velejáró fizikai változásoktól félünk. Attól, hogy az idő elemészti testünket és fiatal erőnket, és betegségek támadásának leszünk kitéve. Sokáig tartotta magát a köztudatban az a tévhit, hogy testünk homokóra módjára működik: fiatal korunkban a felső részben lévő homok a sovány izmot jelenti, míg alul a néhány homokszemcse a zsírt. Aztán ahogy telik az idő és mi korosodunk, az izommennyiség felülről szépen lecsúszik, alul a zsír pedig felhalmozódik.

Szerencsére egyre többen döntenek úgy a fitnesz szerelmesei közül, hogy küzdenek az idő homokórája ellen oly módon, hogy a szervezetüket a lehetőségeik határáig erőltetik. Idejekorán jókora izommennyiséget fejlesztenek, azután rendszeres edzést folytatva minél tovább fenntartják a számukra ideális állapotot. A testépítésről kimutatható, hogy lassítja az örgedési folyamatot, és mérsékli annak a test felépítésére gyakorolt negatív hatását. Lelassítja az idő múlását azok számára, akik egy életre elkötelezik magukat a "vaspumpálásra".

Azoknak sem kell azonban elkeseredni, akik későn kapcsoltak, és már az öregedési folyamataik felgyorsulása után hallották meg a testépítés üzenetét. Soha nem késő! A köztudatban meggyökerezett gondolkodásmód szerint a legtöbb idős ember túl sok izmot veszített. Lehetetlen próbálkozásnak tűnhet a homokórán lepergett sok-sok izmot újra visszaszerezni. Szerencsére a homokóra hasonlatot itt most be is fejezhetjük, mert túlságos leegyszerűsítése a dolgoknak, ami azon alapszik, hogy nem ismerjük eléggé testünk valódi öregedésének a módját.

Amikor öregszünk, a sovány testtömeg nem csökken olyan gyorsan, mint egykor gondolták, és mindenkinek van olyan izma, amelyik csak arra vár, hogy formába hozza a gazdája.

A korábbi feltételezések arról szóltak, hogy az ember sovány testtömegének 25-30%-át veszíti el 20 és 70 éves kora között. Ezek a következtetések olyan vizsgálatokon alapultak, melyek csak fiatal, valamint nagyon öreg alanyokat vettek figyelembe, és nem tekintettek a közbenső évek folyamataira. Naná, hogy a kezdetekhez képest a végeredmény siralmas.

De ha már a homokóránkat kihajítottuk, tegyünk a helyére egy kétkarú mérleget, hogy reálisan lássuk a helyzetet. Egyik serpenyőben a zsír, másikban az izom. Fiatal korban a mérleg az izom felé billen, később a zsír lesz a meghatározóbb. CSAK AZ EGYENSÚLY BILLEN FEL, ami visszafordítható! Izmaink nem sorvadnak olyan gyorsan, ahogy azt korábban hittük, a testzsír gyarapodás viszont jóval hamarabb, már fiatal korban elkezdődik, csak akkor még ugye szimplán petyhüdtnek tűnhetünk általa. Állítsuk helyre az egyensúlyt! Az idő nem használja el testünk izmait, csak zsírba temeti azokat. Ne higgyük, hogy testünk kiégett és nem lehet rajta segíteni. Tekintsünk rá úgy, mint egy elhanyagolt tűzre... a zsír (illetve hamu) alatt izmok vannak (izzó szénréteg), amely csak arra vár, hogy lángra lobbanjon. Az aerob gyakorlatok erőedzéssel történő kombinálása segíteni fog elégetni a fölösleges testzsírt és növelni fogja állóképességünket. Ne feledkezzünk meg a helyes táplálkozásról és a fokozatosságról. Aki korábban nem edzett, hagyjon elegendő időt magának, és az eredmény nem marad el.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban