Hátra arc!

Az ismert közmondás szerint: mihelyt valamit nem látunk, nem is gondolunk rá. Mivel nem láthatjuk a hátizmokat edzés közben, nehezen tudunk koncentrálni azokra és nehezebb elkülöníteni a hát egyes izmait. Hányan panaszkodtak már amiatt, hogy nagyobb gyarapodást érnek el bicepszeiknél, mint széles hátizmaiknál, amikor húzódzkodásokat, lehúzásokat vagy evező mozgásokat végeznek! Hátunkat alapvetően "érzésre" kell edzeni, és ez bizony komoly ügyességet kíván.

Amikor a hát edzéséről van szó, sok testépítő hibát követ el, mivel csak a széles hátizmokra illetve a csuklyásizmkra gondol. Ezeken kívül azonban sok más izom is van ezen a területen, ami megdolgozásra vár. Ott van a nagy és a kis görgetegizom, a nagy és kis rombuszizom, vagy éppen a tövis alatti izom. Aztán gondolni kell a hát közepén lévő izmokra és a hát alsó részének gerincmerevítő izmaira is. Ráadásul a hátizmok több rétegben helyezkednek el, ami imponáló hatást kelt az erő és tömörség vonatkozásában, ha azok maximálisan ki vannak fejlesztve. Akárhogy nézzük is, a hátnak legalább három fő területe van, amelyre koncentrálni kell: a széles hátizmok, a csuklyásizmok és a felső hát, valamint a hát alsó része. Nem tehetjük meg azt, hogy csak néhány húzódzkodást, evezést vagy lehúzást végzünk, és ezzel elintéztük a hátat.

Annak, hogy hátunkat különlegesen kemény edzésnek kell kitenni, fontos oka van: a felsőtest két legnagyobb izma, a csuklyásizom és a széles hátizom itt helyezkedik el. Ezeknek az izmoknak a kidolgozása maximális nagyságra és fejlettségre feltétlenül szükséges, ha remélni akarjuk az arányos felépítést. A "herkulesi" nagyság kialakításának kulcsa a hát és a láb kifejlesztése, nem pedig a mellkasé és a karé. Ez annak a közvetett növekedési hatásnak köszönhető, melyet ez a két nagy izomcsoport a fizikum többi részére gyakorol. Amikor egy izom egy gyakorlat hatására fejlődik, a test egész izomzata - ha kisebb mértékben is - nőni fog, beleértve ebbe azokat az izmokat is, melyeket egyáltalán nem foglalkoztatunk.

Ennyi érvvel alátámasztva azt gondolhatnánk, hogy tonnányi súlyokhoz fogunk kilyukadni, amelyek a hát edzéséhez szükségesek. A kulcs azonban nem ez. Hanem? Természetesen a szabályos végrehajtás, csalás nélkül. És hogy érdemes-e néha mégis csalni vagy sem? Erről szól a folytatás...

Kapcsolódó cikk:
Csaljunk?

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban