Esszenciális zsírsavak

A zsírok mérséklésének szükségességét már hangsúlyoztuk, de néhány zsír valójában nélkülözhetetlen...

Az esszenciális zsírsavak többszörösen telítetlen és egyszeresen telítetlen zsírsavak, amelyeket a szervezet nem képes előállítani, így a táplálékkal kell bevinni. E tápanyagok két nagy csoportba oszthatók, az egyik az omega-3, a másik az omega-6 zsírsavaké (ismert még az omega-9 zsírsavak csoportja is, amelyeknek koleszterincsökkentő hatása van).

Az omega-6 csoportba tartozó olajok olyan élelmiszerekben vannak jelen, mint például a napraforgó olaj, így ezekben valószínűleg nem szenvedünk hiányt. Az omega-3 zsírsavak természetes formában főleg halakban, a búzacsírában, a lenmagolajban, illetve a diófélékben és más magvakban vannak jelen. Ezek a zsírsavak fontos szerepet látnak el abban, hogy sejtmembránjaink megfelelően működjenek. E háromféle zsírsav adja továbbá azokat az építőköveket, amelyekből szervezetünk minden prosztaglandint, leukotriént és tromboxánt előállít. Ezekre aztán az immunrendszertől kezdve, a szív- és érrendszer-, a testhőmérséklet- és vérnyomás-szabályozáson, illetve a termékenység fenntartásán át, az emésztőrendszer és a csont-anyagcsere működéséig a szervezet sok különböző rendszerének van szüksége ahhoz, hogy biztosítsa egészségét.

Elméletileg testünk összes élő sejtje rendelkezik azzal a kémiai gépezettel, amely termeli a számunkra fontos omega-3 és omega-6 zsírsavakat. Sajnos erre vonatkozó képességünk csorbul a modern élet következő tényezői miatt:
- a mai étrend (feldolgozott ételek, margarinok, gyorsételek, sültek, cukrászsütemények, kekszek, chips-félék, stb.) gazdagok mesterséges transz-zsírokban, melyek kizárják a test és az agy sejtmembránjai számára fontos "jó" zsírokat. 
- További tényezők az alkohol, koffein, nikotin..
- Stressz, vírusos fertőzések, valamint a tápanyagok és antioxidánsok alacsony szintje (folsav, cink, szelén, magnézium).

Látható, hogy mivel a nyugati világ tipikus táplálkozása az elmúlt években kizárta a forrásokat, nagyobb problémát jelent az omega-3 esszenciális zsírsavak megfelelő egyensúlyának megteremtése.

Érzelmi problémák
A keringési rendszer zavara
Ízületi problémák
Elhízás
Bőrproblémák
A koncentráció hiánya a gyermekeknél
Kedélyállapot ingadozása

Mi tegyünk?
Számos oka van annak, hogy miért nem ajánlott a magasabb omega-3 szint elérése pusztán hal vagy közönséges halolaj-kiegészítők fogyasztása által.
1. Folyamatosan szennyezzük folyóinkat, tengereinket és óceánjainkat. Ennek következménye, hogy a hal valószínűleg káros szennyeződéseket rejt. 
2. A hal bőségesen tartalmaz A-vitamint. Sajnos a magas omega-3 szint eléréséhez olyan sok közönséges halolajat kell fogyasztanunk, hogy felmerül az A-vitamin toxikusságának kockázata.

Ennek ismeretében megoldást jelenthetnek az esszenciális zsírsavat tartalmazó táplálékkiegészítők, melyek optimális arányban tartalmazzák a szükséges mennyiségeket.

 

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban