Ellenállás

Az ellenállás mibenléte azzal az erővel jellemezhető, mely blokkol, vagy nehezít bizonyos folyamatokat. A politikai ellenállás egy bizonyos csoport előrejutását próbálja megakadályozni. Az ellenállás gyakran küzdelemmel jár. A gravitáció is az ellenállás egy formája, mely ellenünk fejti ki erejét, ugyanakkor segít abban, hogy a földön járhassunk. Továbbá beszélhetünk az ellenállással végrehajtott gyakorlatokról, melyek izmaink erősítésében játszanak szerepet. Az ellenállás és ismérvei könnyen meghatározhatók, bár nem minden ellenállás negatív.

Frederick Douglas (1818-1895) felszabadított rabszolga mondta, hogy ha nincs küzdelem, fejlődés sincs. Ez a kijelentés nemcsak a világ dolgaira vonatkozik, hanem az edzőteremre is. Ellenállás nélkül edzeni sem küzdelmet, sem munkát nem jelent. Egyeseknek talán kedvére lenne ez a megoldás, de sajnos munka és ellenállás nélkül nincs fejlődés. Ez az ellenállás lényege. Ha már évek óta edzünk, akkor tisztában vagyunk azzal, hogy az ellenállás egy pozitív erő, mely a puszta vázból egy komplett fizikumot épít fel. Ilyenkor magunk előtt látjuk a kézisúlyzókat, rudakat, állványokat, gépeket. Ezek a leggyakrabban használt ellenállási formák, de más egyéb, önmagukban vagy a tradícionális típusokkal felváltva alkalmazható ellenállási formákat is ismerünk. Az alternatív ellenállási formák használatának elsajátítása felbecsülhetetlenül értékes eszköz lehet a már egyébként is átfogó edzés színesítésében. Hat különböző, ellenállással végrehajtott edzésmódszert fogunk a következőkben ajánlani, melyek különböző módon hatnak izmainkra. Bár ezek nem hatnak majd az újdonság erejével, mégis olyan hasznos forrást jelenthetnek, mellyel talán eddig nem számoltunk a fizikum tökéletesítése során. E formák egyedüli, vagy a hagyományos ellenálláson alapuló berendezésekkel kombinált alkalmazása elősegítheti azt, hogy az izomfejlesztés érdekében tett erőfeszítéseink minél nagyobb eredménnyel járjanak.

A hat gyakorlat mindegyikénél különféle gépeket kell használni, és alkalmassá tenni az edzéskörnyezet kialakításához. A gyakorlatok különlegessége a végrehajtásuk módjában rejlik. Használhatunk akár egyszerű kézisúlyzót is ezen alternatív ellenállási módszerek végrehajtása során, de az ellenállás leküzdése összességében mégis különböző lesz.

A hat módszer, melyet a továbbiakban részletezünk:
1. Dinamikus állandó edzés
2. Dinamikus progresszív edzés
3. Dinamikus változtatható ellenállás
4. Izokinetikus edzés
5. Izometrikus edzés
6. Izotónikus edzés

Kapcsolódó cikkek:
Dinamikus állandó és progresszív edzés
Változtatható ellenállás és izokinetika
Izometrikus és izotónikus edzés

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban