Egy kis anatómia

Az izomrendszer háromfajta izomból épül fel: a haráncsíkos vázizmok működése szándékunktól függ, ilyen például a bicepszgyakorlatban részt vevő kétfejű karizom. Akaratunktól függetlenül működnek például a vérerek és az emésztőrendszer sima izmai. Végül a szívizom, mely mind a kétfajta tulajdonsággal rendelkezik, akaratunktól függetlenül ver, ugyanakkor érzékenyen reagál az érzelmi feszültségre.

Az akaratunktól független működésű izmokra nagy hatással van az aerob típusú edzés. Hatása azonban korántsem olyan mértékű, mint amilyen a vázizmok vagy a szívizom esetében tapasztalható. Aerob jellegű súlyzós edzéskor a szövetek hajlamossá válnak a nyúlásra és soványodásra, így nagyobb részük apró hajszálerekhez lesz hasonló. Emellett az aerob jellegű edzés az ellátó "csatornák" mennyiségét is fokozza. Ha valakinek az aerob kondíciója - mind a szív- és érrendszeré, mind a vázizmoké - megfelelő, akkor az izomrendszer vérerekkel való ellátottsága jelentősen javul.

Valószínűleg ez a fő oka annak, hogy a jó kondiban lévő emberek kevésbé fáradékonyak, még íróasztalnál végzett munka esetén is. Az élet az aerob egészség megőrzésénél azonban többet jelent. Sőt, az átlagember életének nagyobb részében izmaiban anaerob módszerekkel termeli az energiát. Az izmok tömege, az erő határértéke, a sebesség tartása, a mozgékonyság, az elevenség és sok-sok más tényező mind a jó kondíció szülöttei. Az aerob egészségi állapot és az általános értelemben vett egészségi állapot közé azonban nem szabad egyenlőségjelet tenni. Az aerob egészség pusztán egy része az általános egészségnek (jóllehet sokaknál a legfontosabb része).

Az izomtónus, amelyről lelkes "izomemberek" gyakran vitatkoznak, tudományos szinten egyszerűen az izmok részleges összehúzódási állapotát jelzi, abban az esetben is, amikor nincsenek működésben. Ez a részleges összehúzódási állapot az izomnak kemény és erőtől duzzadó megjelenést kölcsönöz. Ez azonban rendkívül egyszerű módon éppenséggel a velünk született üzemkész állapot megőrzése érdekében történik, hogy az izom állandó készenléti állapotban legyen, így az edzéskor kialakuló terhelésnek meg tudjon felelni. Idősebb emberek izomzata - különösen a gyenge alkatúaké - a csontokról szinte lelóg. Ez a magyarázata annak, hogy ebben a korban sokan megfogadják az orvosi tanácsot, és elkezdenek súlyzózgatni.

Az izomtónus kiválóan alkalmas az általános egészségi állapot jellemzésére. Edzett emberek izomzata rendszerint feszes és telt, mivel az anaerob edzés (itt főleg a súlyzós edzésre kell gondolni) egyik legszembetűnőbb hatása az izomtónus testszerte való növekedésében, különösen a leginkább igénybe vett izmoknál jelentkezik.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban