Edzés futópadon V.

Amennyiben kedvet kaptak a futópadon történő futáshoz eddigi futópados edzéssel kapcsolatos cikkeinkből (I.-IV.), most megpróbálunk tanáccsal szolgálni, hogy mire figyeljenek, amikor futópadot vásárolnak.

1. A motor

Alapvetően két típusú futópadot különböztetünk meg az egyik motoros, a másik motor nélküli.

Ez utóbbi – motor nélküli - típust már csak nagyon kevés helyen lehet kapni. Ennek a fő oka az, hogy ezeknél a futópadok a felhasználó saját maga hajtja a szalagot a lábával futás közben, így ez nem nyújtja a futás valódi élményét.

Helyét a fitnesz piacon az elliptikus gépek váltották fel.

A motoros futópadokon belül az egyszerűbb változatokon manuális dőlésszög állítási lehetőség van, ami azt jelenti, hogy egyenesen vagy egy fajta dőlésszögben lehet rajtuk futni, amit még a futás megkezdése előtt be kell állítani. A profibb változatok a meghajtó motor mellett már egy lift – azaz emelő – motort is tartalmaznak, mely segítségével a futás közben szabályozható a dőlésszög állítás.

Sokan azért vesznek drágább futópadot, mert az erősebb ( nagyobb LE ) motorral rendelkezik. A motor erejének jelentősége abban áll, hogy nagyobb súlyú a felhasználó alatt a kisebb erejű motor nem képes a szalagot húzni. A felhasználói súlyt külön jelölik a futópadok leírásában, ami a motor erősségével van egyenes arányban.

Erősebb motorral a futópad legnagyobb sebessége is nő. Leggyakoribb a 16 km/h maximális sebesség, ami tökéletes egy átlagos futó számára, de a maximális sebesség egyes futópadoknál elérheti a 24 km/h-t is.

2. A szalag és futófelület

Nagyon fontos, hogy a mindenki a neki megfelelő futófelülettel rendelkező futópadot válasszon. Intenzív sétához és kocogáshoz elegendő a szabvány 40 cm széles futófelület. Amennyiben azonban kényelmesen szeretnénk futni, akkor nem árt legalább 47 cm széles szalagszélességű futópadot venni. A konditermekben használt professzionális futópadok általában 51 cm széles futófelülettel rendelkeznek, ami már teljesen ideális futáskörülményt biztosít. A futószalag hosszának akkor van nagy jelentősége, ha valaki magasabb az átlagnál.

Nagyon sokan elfeledkeznek a szalag alatti futófelületről, aminek a rugózása az egyik legfontosabb tényező. Inkább vegyünk szerényebb komputer tudási, de izületkímélő futófelülettel rendelkező padot, mert azon a futás élménye sokkal jobb. Egyes futópadoknál gumibakokkal csillapítják az izületekre ható ütődést, de a profibb változatoknál már a felfüggesztést rugóztatják, így akár teljesen izületkímélő felületet is eltudnak érni.

3. A komputer

Az alap futópadok általában egy vagy két kijelzővel rendelkeznek, ahol felváltva lehet nyomon követni az edzés adatokat (idő, sebesség, távolság, pulzus, dőlésszög,…). Újabban már az alap futópadok is tartalmaznak beépített programokat és sebesség-dőlésszög állító gyors gombokat.

A középkategóriás futópadok már diagramm kijelzővel rendelkeznek, ahol nyomon lehet követni az edzés programot és 400 méteres körpályát is tartalmaz. A sebesség és dőlésszög már a karról is vezérelhető. Általában lehetőség van pulzus kardio öves mérésére is.

Az otthon használt felső kategóriás futópadoktól alapkövetelmény a pulzuskontroll, ahol a program nehézsége a felhasználó pulzusához igazodik. Lehet már saját programokat írni és eltárolni, valamint akár versenyezni is egy előző futásunkkal. A legújabb fejlesztés a sebesség kontroll, ami azt jelenti, hogy a futópad sebességét a felhasználó futópadon lévő pozíciója határozza meg és érintés nélkül lehet így azt szabályozni. Méri a készülék a felhasználó komputertől való távolságát a kardió öv segítségével és ha gyorsul a felhasználó – vagyis közeledik a komputerhez akkor gyorsítja a sebességet, ellenkező esetben pedig lassítja. Így a felhasználót mindig a futófelület közepén tartja.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban