Edzés futópadon IV.

Chris Bergland esete a futópaddal

Bergland, amerikai ultratriatlonista története 1988-ban kezdődött, amikor először próbálta ki, milyen dolog futógépen edzeni. Az ok igen prózai volt: Bergland ugyanis utálja a hideget. A gépen lefutott edzéskilométerek tucatjait követően azonban annyira megszerette a masinát, hogy kint a szabadban már nem is nagyon szeret futni. Nemcsak azért, mert a szobában jobbak a hőmérsékleti viszonyok és komfortosabb az edzés. Hanem azért is, mert volt valami misztikus a lába ütemes dobogásában, meg aztán ott voltak azok a még misztikusabb számok azon a piros, digitális kijelzőn. "Teljesen megbabonázott a másodpercek könyörtelen menetelése, és a számok választás elé kényszeríttettek: vagy kiszállok, vagy legyőzöm őket. Az utóbbit választottam." - meséli Bergland.
Legutóbb 2004. április 30-án szállt le Bergland a futópadról, de csak azért, mert legyőzte a számokat. Mivel épp megdöntötte a 24 órás futópad-világrekordot. Teljesítménye - 247,45 km - csupán 500 méterrel több, mint Bérces Edit március 8-9-én futott rekordja. A rekordkísérletnek egyébként ketten rugaszkodtak neki, ám Dean Karnazes nem tudta tartani a lépést Berglanddal. A két futó jótékonysági szerepet is vállalt, az amerikai YouthAIDS alapítvány számára gyűjtött adományokat a futás során.
Futópadon futni, lássuk be, kényelmes. Nem kell függeni az időjárástól, és könnyedén megoldható a frissítés is. A talaj sima, a tempó pedig teljesen egyenletes. Az edzés papírformának megfelelő. Mégis rengeteg futó irtózik a géptől, azon egyszerű indoknál fogva, hogy unalmas. 
- Még hogy unalmas? Én sohasem unatkoztam - nevet Bergland, aki egy héten négyszer edz, egy alkalommal 1-4 órán keresztül. - Megteremtheted a saját környezetedet, csak szabadjára kell engedni a fantáziádat.
David Deubelbeiss pedig, a még korábbi világcsúcstartó így gondolkodik: - Meghódítani a futógépet nem más, mint meghódítani a technikai világot. Nem kell az utat követned, az út követ téged.

Futópados edzés közben ügyelj a következőkre:

  • Hogy mindent ki tudj hozni a masinából, fedezd fel és próbáld ki a lehető legtöbb programot, amit a gép kínál. Bergland kedvence az interaktív pulzusmérős edzés. Ennél a programnál meg kell adni a gépnek, hogy milyen pulzustartományban szeretnél edzeni, a gép leolvassa az aktuális pulzusodat, és ennek megfelelően állítja be a szalag sebességét.
  • Nyugodtan használhatod a legkönnyebb versenycipődet az edzéshez, mivel a futópad szalagja kellően párnázott.
  • Emeld fel a fejed. A szalagon futók többsége folyton a kijelzőt bámulja. Ez egyrészt a rossz testtartáshoz, illetve nyak- és vállizomfájdalmakhoz vezet, másrészt így lassabban telik az edzés. Nézz tehát ki az ablakon, vagy olyan gépet válassz, ami tükör elé van állítva, így saját futóstílusodat is megfigyelheted, kontrollálhatod. Esetleg a tévét is nézheted futás közben. Szükség esetén le is lehet takarni a kijelzőt egy törülközővel.
  • Figyelj a terem hőmérsékletére. A benti körülmények között a nyugalmi állapotban kellemes hőmérsékletnél alacsonyabb, általában 16 Celsius fok az ideális futás közben. Figyelj a folyadékpótlásra is.
  • Próbálj ki egy igazi, 30 perces "gyilkos" edzést: ötperces bemelegítés után fuss még öt percig a 10 km-es versenytempódnál 1-2 perccel lassabb ütemben, majd kezdd el fokozatosan emelni a szalag dőlésszögét. Két perc után két százalékkal, újabb két perc után megint két százalékkal és így tovább, egészen 12%-ig. majd fokozatos, nyolcperces levezetéssel fejezd be az edzést. Ez a módszer segít abban, hogy ne érjen meglepetés semmilyen emelkedőn.

Forrás : futanet.hu

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban