Edzés futópadon I.

Megoszlanak a vélemények a futópados edzések hatékonyságáról. Jó dolog, hogy a padon pontosan kontrolált tempóban futhatunk, hogy a dőlésszög változtatásával komoly hill tréningeket lehet végigcsinálni. A futószalag egyenletes, rugalmas felszínt biztosít a futáshoz, így kíméli a lábunkat. Rossz dolog, hogy a padon futás monoton, a környezet sokszor ingerszegény. A futópadon végzett mozgás pedig nem ugyanaz, mint a szabadban végzett futómozgás. A futópadon ugyanis a talaj elszalad a lábunk alatt, így itt inkább felfelé rugaszkodunk mint előre, és a lépéshosszunk is lerövidül. Azért ne aggódjunk: heti 1-2 pados edzés a téli időszakban nem fogja eltorzítani a futómozgásunkat. Inkább azt tapasztalhatjuk, hogy főleg a magasabb sebességtartományokban a padon elért időeredményeket nem tudjuk mindig megfutni a szabadban is.

A legelső futópados edzés: ha először próbáljuk ki a futópadot az edzőteremben, mindig kérjük az edző tanácsát, segítségét. Először ismerkedjünk meg a géppel. Tanuljuk meg, hogyan lehet leállítani a szalagot: a gépeken van egy un. vészleállító, ez általában egy szines (mágneses) gomb a kijelző közepén, amit megnyomva/lerántva a szalag rögtön leáll. Megjegyzés: ha hirtelen szeretnénk megállni a leggyorsabb módszer nem a szalag leállítása, hanem a kapaszkodó megfogásával kilépés a futógép két szélére, terpeszállásba. 

Nézzük meg, hogyan lehet kiválasztani az előre beállított programokat, és hogy lehet ezekbe beavatkozni: általában 3-12 előre beprogramozott gyalogló illetve futóprogram van a futópadok memóriájában, amiket számozott gombokkal tudunk kiválasztani. Ne felejtsük el sosem: a program kiválasztását a gép csak a szalag álló helyzetében engedi!

Tapasztaljuk meg, hogyan tudjunk program nélkül, kézzel váltogatni magunknak a sebességet és a dőlésszöget: erre is számozott gombok és/vagy fel-le nyilakkal ellátott gombok szolgálnak a kijelzőn, és sokszor a futógép kapaszkodóján is vannak erre szolgáló gombok, mert ezeket futás közben sokkal könnyebb elérni.

Betáplálhatjuk a futópadnak adatainkat: beírva nem, életkor, testsúly adatokat a gép folyamatosan jelzi nekünk, hogy kb. mennyi kalóriát égettünk el a futásunkkal.

Pulzusméréses edzés: gépenként változó, hogy van-e lehetőség pulzustartományok szerinti edzésre, ha szeretnénk kipróbálni, erről kérdezzük meg az edzőt. Számítsunk rá, hogy a kisebb légellenállás következtében gyorsan felhevül a testünk, így sokkal többet fogunk izzadni, és többet kell frissítenünk is. Ezért indulás előtt még helyezzünk egy törülközőt és a frissítőnket elérhető távolságba, hogy ezekért ne kelljen leszállni a padról. Ha van a teremben ventilátor, próbáljunk annak közelébe helyezkedni. 

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban