Edzés és idegrendszer

Mindenki hallotta már a régi testépítő közmondásokat: "Nem edzés alatt nősz, hanem amikor pihensz!" és azt, hogy: "Ha aluledzed magad, akkor lassabban fejlődsz, de ha túledzed magad, akkor a fejlődésed nulla lesz!"

A közkézen forgó tudás szerint, ha túl gyakran edzel, akkor az probléma, mert nem adsz az izmaidnak elég időt arra, hogy regenerálódjanak. És bár egy nagyon általános értelemben ez igaznak fogadható el, valójában az egyes izomrostok regenerációja nem annyira limitáló tényező abban, amit az emberek a regenerálódás jelenségének tartanak.

Ez akkor még inkább így van, ha olyan osztott edzésprogramokkal dolgozol, mint amit a testépítők alkalmaznak. Hogy maguknak az izmoknak a regenerálódása mennyire nem probléma, gondolj arra, hogy a maratonfutók minden nap kimennek és lefutnak 20 kilométert. Vagy a versenyúszók minden edzésen 2 óránál is többet úsznak. Egy versenyre készülő testépítő napi 45 percet is kardiózik heti hat napon át. Ha belegondolsz, ezek a tevékenységek igen nagy mennyiséget képviselnek az izommunkát tekintve.

Azt feltételeznénk, hogy igen nagy fáradtság gyűlik össze az izmokban, miután elvégeztél 4500-nél is több folyamatos lépést a 45 perces futópados, lépcsőzőgépes, vagy elliptikus tréneres kardió edzés során. De akkor mégis miért van az, hogy az ember minden nap tud így kardiózni, de már mindössze 30 totál ismétlés egy testrészre egy közepesen nehéz súlyzós edzésen egy hét regenerálódást igényel? Ennek az oka az, hogy a nehezebb (intenzívebb) testépítő edzés erősen "megdolgoztatja" az idegrendszert is! Elég sok testépítő törődik a regenerálódás kérdésével, de hiszem, hogy a legtöbbjük jobban járna, ha még több figyelmet fordítana az idegrendszer állapotára, hogy az miként befolyásolja a regenerációt.

Mi az idegrendszer?
Nem fogok belefogni abba, hogy az idegrendszert egészen mélyen és tudományosan elmagyarázzam, mert elég azt tudnod, hogy a központi idegrendszer része az agy és a gerincvelő, és összeköttetésben áll az izmokkal a perifériális idegrendszeren keresztül. Ebből világossá válik, hogy a központi idegrendszer az izmok irányítója. Ha egy izmot megfeszítesz, akkor arra a parancs az agyadból érkezik és végül a megfelelő izom motoros egységeket fogja aktiválni a neuromuszkuláris junkción (kapcsolaton) keresztül. Az izom veszi a jelet, aktiválódik és kialakul a feszülése. Ennyire egyszerű.

Idegi fáradtság
Talán nem meglepetés, hogy az idegrendszer is el tud fáradni és ez a kimerülés döntő jelentőségű az edzés szempontjából. A neurális kifáradás magában foglalhatja a központi idegrendszer (az "agy": agykéreg, a kisagy, stb.) kimerülését, és a helyi idegekét is (neuromuszkuláris junkció), amelyek az idegrendszert és az izmokat ténylegesen összekötik. A központi kifáradás elsősorban a különböző stresszorok (beleértve az edzés) hatását foglalja magába a neurotranszmitterek (jelátvivő anyagok) és hormonok szintjére az agyban (mint a dopamin, epinefrin, kortizol, stb.) Ténylegesen bármilyen stressz hatással van a központi idegrendszerre, olyanok is, mint a kevés alvás, a bulizás és a stimulánsok használata.

Amikor a központi idegrendszer kifáradt, akkor az izmok ereje, működőképessége negatívan befolyásolódik, mivel az "akkumlátor", ami aktiválja az izmokat, lemerült állapotban van. Nem csak fáradtnak fogod érezni magad, hanem minden izom kontrollálhatósága, funkcionalitása és ereje kompromitálva lesz. A túlzott központi idegrendszer kimerülés mellett az erő nemigen nő, ezért van az, hogy az erőemelők kisebb volumennel edzenek, mint a testépítők, de mégis erősebbek. Fáraszd ki túlságosan az idegrendszeredet és túl fogod terhelni, vagy túl fogod edzeni magad!

Gondolj úgy a központi idegrendszerre, mint egy város elektromos erőművére. Ez egy korlátozott mennyiségű energiával rendelkezik és ha a város túl sokat használ fel ebből, akkor áramkimaradás jön létre. A központi idegrendszer kimerülése a magyarázat a "vízbe dobott kő" (terjedő hullám) hatásra is, amit a sok izmot magukba foglaló gyakorlatokhoz kötnek. Ha ma keményen lábazol, akkor holnap észreveszed, hogy a fekvenyomás is megszenvedi azt. A fáradtság ebben a gyakorlatban nem az izmokból származik, hanem az idegrendszerből!

forrás: tesztoszteron.hu

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban