Cuki cukkini

A cukkini egy viszonylag új nemesítés során keletkezett a tök és az uborka keresztezéséből. A kabakosok családjába tartozik. Egész évben kapható, de a legfinomabbak, legzsengébbek a kora tavaszi termések. 
Egészséges táplálék, sok értékes és hasznos összetevővel, ugyanakkor alacsony kalóriatartalommal rendelkezik, ezért a fogyókúrázók egyik kedvence lehet, ráadásul sokféleképpen elkészíthető.


Egy közepes méretű cukkini mindössze 25 kalória körül mozog, így valóban nyugodt szívvel ajánlhatjuk a fogyókúrázóknak. A C-vitamin tartalmát figyelembe véve, a cukkini nagyon jó antioxidáns tartalmú növény, segíti az asztma kezelését, és gyulladáscsökkentő hatással is rendelkezik 
Fogyasztásával megelőzhetők a C-vitamin hiánya miatt kialakuló betegségek, a skorbut és a bőrelszíneződés. Az utóbbi esetében a kis vérerek sérülnek, ami lehetővé teszi, hogy a vörösvértestek a sejtekbe, szövetekbe jussanak. Úgy tapasztalták, hogy a cukkini segíti szervezetünket a kapillárisok egészségének megőrzésében. 135 g nyers cukkini tartalma

 

 

 

Megnevezés Mennyiség
kalória 17
protein 1,4 gramm
szénhidrát 3,6 gramm
zsírok 0,17 gramm
rostok 1,5 gramm
C-vitamin 11 mg

A cukkini rendszeres fogyasztása csökkenti a magas homocisztein szintet. A homocisztein szervezetünk számára nélkülözhetetlen fehérje, de a normális értéknél magasabb szintje súlyos betegségeket okoz. Megfigyelték, hogy a perifériás artériák elzáródásában és trombózisban, agyi katasztrófában szenvedő betegek homocisztein szintje minden esetben magasabb, mint az egészséges embereké. A cukkini rendszeres fogyasztása csökkenti a szklerózis multiplex kialakulásának rizikóját. 
Magas víztartalma, táplálkozástani értéke kevés kalóriával párosul, ezért fogyókúrázók kedvelt ételévé válhat. 
A C-vitaminon kívül még sok folatot, káliumot, A-vitamint is tartalmaz. A C-vitamin és a lutein együtt szemünk egészségét védik.

A cukkini a felsoroltakon kívül még nagyon jó B6-, riboflavin- és mangánforrás. A többi zöldségfélével együtt, gyakran fogyasztva, a vastagbélrák megelőzésében is fontos szerepet kap. 

Tudjuk, hogy a szívbetegségek megelőzésében jelentős szerepet kap a koleszterinszint szabályozása, amit helyes táplálkozással, sok zöldség fogyasztásával különösebb erőlködés nélkül megvalósíthatunk. 
A cukkini héja béta karotint tartalmaz, tele van antioxidánsokkal, segít megelőzni a sejtek károsodását. 
Mivel ez a zöldségféle magnéziumot és foszfort is megfelelő mennyiségben juttat szervezetünkbe, ezért ez is egy lehetőség a tej mellett, vagy a tej helyett, hogy segítséget kapjunk a csontok felépítésében és megtartásában.

A cukkini elkészíthető rántva, ezt azonban nem a fogyókúrázóknak ajánljuk, de töltve, rakott egytálételként is nagyon finom. Nyáron a könnyű, rántás és habarás nélkül készülő krémlevesek gyakran szerepelnek az étlapokon, de otthon is gyorsan, könnyen az asztalra varázsolhatjuk. 
A cukkinit megmossuk, ha lehet, nem hámozzuk meg. Ha nagyobb darabot vettünk, akkor kettévágjuk, kimagozzuk, majd kockákra vágjuk, de egy kicsi darabjából hosszú, vékony csíkokat vágunk, amit félre teszünk. Kevés sós vízben puhára főzzük a cukkini kockákat, és pépesítjük. Ezt végezhetjük kézi aprítóval, ha nincs, akkor szitán áttörjük. Sovány tejszínben jól elkeverünk egy tojás sárgáját, és ezzel sűrítjük be levesünket úgy, hogy közben állandóan kevergetjük. Aztán a félretett csíkokat is beletesszük, és nagyon kis fokozaton még körülbelül 10-15 percig főzzük. Pirított kifli- vagy zsemlekockákkal tálaljuk, reszelt sajttal is megszórhatjuk.

Húsok mellé egészséges zöldségköretet készíthetünk, ha vékony csíkokat vágunk krumplihámozóval a cukkiniből, besózzuk, kicsit állni hagyjuk, majd lecsöpögtetjük, és ezeket a szeleteket grillezzük. Tálalás előtt fokhagymás, petrezselymes olíva olajjal meglocsoljuk. 
A cukkini szép, sárga virágát nyersen, salátának ajánlják. Vágott zöldségekkel, parmezánnal töltve, sűrű palacsintatésztába mártva és így kisütve pedig finom, meleg ételt készíthetünk belőle. 
A cukkinit magában, vagy más zöldségekkel együtt a hagyományos húsos pörkölthöz hasonlóan is készíthetjük, legjobban rizs illik hozzá köretként.

/ forrás : fitway.hu/

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban