Csupa izom láb

Hogyan vall az egykori amatőr világbajnok a lábedzésről?

Számtalanszor hangsúlyoztuk, hogy ha igazán szép, kidolgozott izmokat szeretnénk, akkor nem feltétlenül a súly nagyságára kell koncentrálnunk. Most hallgassuk - sőt, ha rátermettnek érezzük magunkat, fogadjuk is meg - az ellenérveket!

Achim Albrech egykori amatőr világbajnok a következőket vallja: Ha igazán szép izomzattal akarunk kérkedni, akkor a legjobb, ha a lábainkat mutogatjuk. Amikor ugyanis a láb fejlődik, a test többi része is együtt nő vele. Az izmos láb kihangsúlyozza az erőt. Megakadályozza, hogy felül vaskos pipaszárlábúnak tűnjünk, helyette tömör alapot ad a megjelenésnek.

Szerinte az izomzatra három edzési módszer - nehéz, kemény és hosszú - hat sikeresen, melyek közül a "nehéz" a legfontosabb. Enélkül a másik kettő nem fog növekedést eredményezni.

Mi segíti elő a fejlődést? Az ismétlésszám növelése? Nem. A súlyt kell növelni és ennek az izomra gyakorolt hatását kell fokozni a teljes kifáradásig, a hiábavaló ismétlések mellőzésével. Ezt másképpen úgy mondhatjuk, hogy teljes kifáradás kevés ismétléssel, vagyis a lehető legtöbb erő tartalékolása az izmot teljesen kimerítő, alig néhány ismétlésre. Ez csak igen nagy súlyokkal érhető el. A testépítés fejlődése során - általános elvként - a 10-12 ismétlés alkalmazását fogadták el. De ki mondja meg, hogy nekem pontosan ennyire van-e szükségem?! Albrech szerint ez ellentmond az izomnövekedés leglogikusabb elméleteinek. Ha egyszer egy testépítő összehasonlítást tesz egy közepes súllyal és nagy ismétlésszámmal végrehajtott edzés, továbbá egy nehéz súlyokkal és kis ismétlésszámmal végzett tréning között, az utóbbi fölényét fogja érezni. Ezt követően már nem fog könnyebb súlyokkal megelégedni.

Aki igazán komolyan veszi a leírtakat, az az adott súllyal nemhogy 10, de még 6 ismétlésig is csak nehezen jut el. Előfordulhat, hogy valaki számára az optimális izomnövekedés fogalma már szinte az erőemeléses edzés (1-2 ismétlés) kategóriájába tartozik. Valóban rengeteg izomrostot vagyunk képesek így megmozgatni.

A "kemény" jelző azt jelenti, hogy az izom teljesítőképességének végső határáig megyünk el, lelkierőnk segítségével. A nagy súlyok alkalmazására épített edzések gyorsan juttatnak el bennünket eddig a határig, és világosabban jelzik számunkra az utolsó, még teljesíthető ismétlést. Kis ismétlésszámnál biztosan lehet tudni, mikor értünk el az utolsóig, amikor több ismétlés már lehetetlen.

A "hosszú" a sorozatok számát takarja. Az egykori világbajnok szerint nem szabad hinni a "kőbe vésett" sorozatszám-elméleteknek - ezt is végkimerülésig kell csinálni, különösen ha a lábról van szó.

És mi a helyzet a technikával? Az izomzat hatékony fejlesztése érdekében a nagy súlyok mellé az egyszerűség társul. A comb elleni leghatásosabb fegyverek: guggolás, lábbal nyomás, Hack-guggolás. Mindegyikből legalább öt sorozat a bemelegítő sorozatok után. A guggolásnál még a sarkak felemelése sem szükséges - vallja Albrech -, nem kellenek a különleges pózok, csak a jókora súlyok, és mélyen lemenni, szinte a talajig. Nehezet és keményen.

Hát uraim, azért csak óvatosan!

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban