Circuit edzés

A funkcionális erő szerelmeseinek szeme biztosan felcsillan, amikor szóba kerül az erőfejlesztés régi-új formája, a circuit módszer.

A circuit a crossfit egyik fajtája, egy olyan rendkívül hatékony edzésforma, ahol állomásról állomásra haladva végzünk előre meghatározott gyakorlatokat, előre meghatározott időintervallumon keresztül, megszabott pihenőidőkkel. Végezhetjük egyedül és csoportosan is.

A módszer lényege az, hogy edzéseink során összekapcsoljuk az aerob és az anaerob terhelés előnyeit, azaz egy bizonyos tartományban tartjuk a pulzust, miközben anaerob terhelésnek tesszük ki a testet.

Néhány példa a circuit rendszer lehetőségei közül:
- Változtatjuk az állomáshelyek sorrendjét: ha az állomások úgy következnek egymás után, hogy az azonos vagy együttható izomcsoportok egymás után kapnak terhelést, akkor az erőállóképesség fejlesztésén belül az állóképesség irányába mozdul el a kondíció. Ha az ellenható izomcsoportokat helyezzük közvetlenül egymás után - elsősorban a vörös rostokat fejlesztve -, úgy sokkal inkább az erő lesz a fő csapásirány.
- A munkaidőt és azzal együtt az ismétlések számát növeljük, de a pihenőidőt változatlanul hagyjuk.
- A munkaidőt változatlanul hagyjuk, de a pihenőidőt 20%-kal csökkentjük.
- Mind a munkaidő, mind a pihenőidő változatlan marad, de 25%-kal növeljük a munkahelyek számát.
- Növeljük az adott munkahelyen végzett sorozatok számát (pl.: egy 10 munkahelyes circuit minden egyes állomáshelyén nem 1, hanem 2 sorozatot végzünk)
- Meghagyjuk az állomáshelyek számát, változatlanul hagyjuk a munkaidőt és pihenőidőt, de minden állomáshelyen más gyakorlatot végzünk.
- Változatlanul hagyjuk a munkaidőt és pihenőidőt, de a pihenőidőt speciális feladattal töltjük ki (pl. szökdeléseket vagy felüléseket végzünk)
- Változatlanul hagyjuk a munkaidőt és pihenőidőt, de 10%-kal növeljük a használt súlyt minden állomáshelyen

A kombinációk lehetősége szinte végtelen, hiszen tetszés szerint illetve céljainknak megfelelően változtathatjuk a pihenőidő/munkaidő és a használt súly/gyakorlat arányait.

A circuit rendszer egyszerre edzi a keringést és az izmokat, miközben növeli a légzéskapacitást - teszi mindezt nagyon rövid idő alatt. (Kezdők egy 20 perces kör után oxigénsátrat és thai masszőrt kérnek.) Mivel a legtöbb gyakorlat végrehajtása dinamikus munkával történik, növeli a robbanékonyságot és a gyorsaságot, de ezzel egyidőben segít megőrizni a hajlékonyságot.

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban