Bioritmus

Egyik nap jobban megy az edzés, másik nap kevésbé?

Bioritmusunk jelentősen befolyásolja életünket már a megszületésünk pillanatától kezdve. Az újszülötteknél a legválságosabb napnak a 11. napot tartják, amikor is az első bioritmus-váltónap van (ekkor következhet be leggyakrabban valami probléma: hányás, hasmenés, vagy még súlyosabb tünet), s ha eltelik a 33. nap, és túl van a baba egy teljes cikluson, mondhatjuk, hogy túl van a nehezén.

Az emberi bioritmus három részből áll, melyek eltérő hosszúságúak. A fizikai ritmus 23 napos, az érzelmi 28, a szellem ritmusa 33 napon át tart. Ezalatt van csúcspontjuk és mélypontjuk, a két pont között pedig arányosan süllyednek illetve emelkednek. Ezt a szabályos mozgást grafikonon ábrázolva megkapjuk a személyre szabott bioritmusunkat, melyhez szükséges a születésünk időpontja, mint a bioritmusunk kiinduló napja.

A fizikai ciklus a test ritmusa
A bioritmusnak ezen része felelős általános fizikai aktivitásunkért. A csúcsponton szinte nem ismerünk akadályt, fokozódik fizikai erőnk, tettrekészségünk. Általában ilyenkor úgy érezzük, bármivel megbirkózunk, megnő bátorságunk, vakmerőségünk is. Kevesebb alvásra van szükségünk, ugyanakkor frissnek és kipihentnek érezzük magunkat. A mélyponton kifogy energiánk, folyton fáradtak vagyunk, megnő az esélye a baleseteknek, sérüléseknek, mert nehezebben megy a mozdulataink összehangolása. Alvásigényünk jelentősen, akár több órával is megnőhet.

A fizikai ciklus elsősorban azokat az embereket befolyásolja, akiknek fontos a mindennapi erőnlét. Fizikai munkát végeznek, vagy rendszeresen sportolnak. A fontosabb napokat, amikor különösen jó erőben kell lenni, pl. nehezebb munkát kell elvégezni, vagy fontos versenyre készülnek, amennyiben lehetséges, érdemes a csúcspontokra időzíteni. Ugyanakkor nem árt tisztában lenni vele, hogy a mélypontokon adjuk meg a testünknek a szükséges pihenést, hogy elkerüljük a kimerültséggel járó bajokat.

Az érzelmi ciklus a lékek ritmusa
Az érzelmi ciklus döntően befolyásolja érzésvilágunkat, lelki harmóniánkat, ösztöneinket és az alkotókedvünket. A csúcsszakaszban az ember érzelmileg rugalmasabb, derűlátóbb, tervekkel teli. A mindennapok bosszúságait könnyedén veszi, még a legbosszantóbb eseteken is képes könnyedén átlendülni. Ugyanakkor a mélypontra a pesszimizmus, az ingerlékeny hangulat, a semmiségeken való bosszankodás a jellemző. A mély szakasz idején valamivel rosszabbul dolgozza fel az ember a kedvezőtlen híreket, könnyebben esik levert, félelmektől gyötört hangulatba. Az, aki engedi, hogy negatív gondolatai ilyenkor átvegyék az uralmat, könnyen depresszióba sodródhat. Ezekben a napokban, főleg a mély szakasz vége felé, nagyobb önfegyelemre van szükségünk, hogy a pesszimizmusunknak ne nyissunk teret. Megfigyelések szerint az öngyilkosságot elkövetők legnagyobb százaléka az érzelmi ciklusának mélypontján dönt úgy, hogy eldobja az életét.

A lélek ritmusa elsősorban azokat az embereket befolyásolja a mindennapi munka során, akik emberekkel foglalkoznak (tanárok, orvosok, ápolók, stb.) vagy előadóművészek.

A szellemi ciklus az elme bioritmusa
Ez a ciklus a gondolkodásmódunkat, a szellemi teljesítőképességet érinti. Döntően befolyásolja a logikát, megértést, tanulóképességet, előrelátó gondolkodást és a kombinációs készséget. A csúcsponti szakaszon megy a legkönnyebben a tanulás, a szellemi munka, az információk feldolgozása és rendszerezése. Ilyenkor akár máskor megoldhatatlannak tűnő problémákra is pillanatok alatt megtalálhatjuk a megoldást. A szellemi ciklus süllyedő és mélyponti szakaszán nehezebben megy az összpontosítás, a tanulás sokkal lassabbá válik. Fontos tudni, hogy a mélyponton és környékén jelentősen romlik az autóvezető képességünk, mert nehézzé válik az összetett folyamatokra való koncentrálás.

Mire jó a bioritmus?
A saját bioritmus megismerése fontos lépés önmagunk feltérképezéséhez. Segítségével felkészültebbek leszünk a nehezebb szakaszok átvészeléséhez, ugyanakkor maximálisan ki tudjuk aknázni a csúcspontok energiatöbbletét érzelmi, szellemi és fizikai téren egyaránt.

A fontos feladatokat, munkákat időzíthetjük a bioritmusunk kedvezőbb napjaira, ugyanakkor a nehezebb napokon felkészültebben állhatunk a kihívások elé.

Fontos, hogy ne használjuk a bioritmusunkat kibúvónak az életünk semmilyen területén. Ne essünk abba a hibába, amibe sokszor a horoszkópunk olvasásakor: rossz napot ígérnek, hát teszünk is róla, hogy az legyen... A bioritmusunk szempontjából nincsenek jó, vagy rossz napok, csak könnyebbek vagy nehezebbek, és minden attól függ, mennyire tudjuk kiaknázni lehetőségeinket.

(A Zöldújság cikkének felhasználásával)

Segítünk

Segítünk a termékválasztásban